tiistai 9. elokuuta 2011

smoothie time!


Monen muun terveellisemmästä elämästä kiinnostuneen tavoin olen hurahtanut vihersmoothieihin (eli voimajuomiin, niin kuin yritän skeptistä esikoista harhauttaa). Koska näitä juomia nauttivat meillä myös lapset, olen pitänyt sekoitukset melko hedelmäpitoisina, mutta aina jotain vihreää on mukana kuitenkin. Monta hittireseptiä on keksitty, vaikka hutejakin on tullut vähintään yhtä monta.

Ehdoton suosikkini on mansikka-salaatti-basilika-avokado-limesmoothie, jonka makeutan joko nektariinilla, kiivillä tai ananaksella. Banaani sopisi siihen myös loistavasti, mutta oma vatsani ei kestä sitä kovin hyvin - lapset kyllä tykkäävät. Basilikaa menee tuohon kokonainen nippu ja joskus laitan myös nipun persiljaa. Niin hyvää! Tuoreiden ainesten lisäksi hujautan omaan annokseeni macaa, lucumaa ja joskus vehnänorasjauhetta. Usein myös kookosöljyä, hunajaa, hampunsiemenrouhetta...

Mustikalla saa hyvin harhautettua lapset juomaan vihersmoothieita, sillä mustikka peittää epäilyttävän värin. Varsinkin vihreiden vihannesten ja punaisten marjojen sekoitus on väriltään sellaista liejua että harva napero haluaa vapaaehtoisesti sitä maistaa. Mustikka, banaani, luomuhunaja ja vaihteleva valikoima vihreitä ovat pomminvarma yhdistelmä. Avokado tuo smoothieen ihanaa kermaisuutta.

Minulle vihersmoothie on helppo keino saada syötyä enemmän vihreitä. Salaattia syön joka päivä, mutta en mitenkään saa syötyä sitä sellaisia määriä kuin oikeasti olisi tarpeen. Varsinkin tummemman vihreät lehtivihannekset jäävät helposti kokonaan väliin, jos en sotke niitä smoothieihin. Tänä kesänä olen heitellyt blenderiin perusruukkusalaattien lisäksi mm. nokkosta, lehtikaalia, porkkanan naatteja, pinaattia, versoja, rucolaa ja erilaisia yrttejä. Viherjauheet ovat toinen hyvä keino lisätä lehtivihreää smoothieihin, mutta tietenkään kuivatut jauheet eivät vastaa tuoreita vihanneksia.

Seuraavaksi haluaisin rohkaistua kokeilemaan sellerismoothieta. Olen kuullut niin monen entisen sellerinvihaajan kokeneen valaistumisen sellaisen äärellä, että väkisinkin alkaa kiinnostaa! Olen siis niitä ihmisiä, joille selleri ei uppoa, ei millään (samoin on tuoreen korianterin laita), mutta voisiko minusta tulla käännynnäinen?

2 kommenttia:

  1. Sama juttu! Ei uppoa selleri eikä korianteri.. Todella smoothie-inspiroiva postaus! Mä oon niin laiska, että rasittaa jo valmiiksi blenderin puhdistus niin vedän yleensä hedelmät ja kasvikset sellaisenaan =D Mutta tosiaan tuolla tavalla saisi kyllä enemmän menemään..

    VastaaPoista
  2. Mä pesen blenderin tiskikoneessa, se vaan pitää muistaa laittaa likoamaan heti käytön jälkeen tai saa tosiaan hinkata. (Silloin ei muuten lika jämähdä yhtä pahasti kiinni, kun käyttää smoothieissa jotain rasvapitoisia ainesosia kuten öljyjä tai avokadoa.)

    VastaaPoista