lauantai 20. elokuuta 2011

Chocolate my love

Ostin eilen Amerikan pastilleja, joita joskus kulutin hurjaa tahtia. Pistelin pastilleja lounaan jälkeen poskeeni, samalla kun katselin tytärtäni joka onnessaan viskoi hunajamelonia pitkin parketteja. Käänsin sitten hetkeksi katseeni edessä olevaan herkkupussiini, ja tiesinhän minä, it´s not gonna be pretty! Mutta siinä vaiheessa kun pääsin yhdeksänteen e:hen, nielaisin, ja heitin loput pastillit menemään. Siis minä heitin suklaata roskiin.

No hätä ei ole tämän näköinen, onhan sitä suklaata myös vähäisellä määrällä e:tä, ja myös ilman. Uusi suosikki on tämä Conscious-patukka:

Ihan "peruspatukoita" olen syönyt himpun vähemmän, ja ostanut mielummin esim reilun kaupan tummaa suklaata, jota löytyy useampaa sorttia. Ja terveellisyyden tai vähemmän epäterveellisyyden lisäksi, tummaa ei pysty syömään hirveästi kerrallaan (en edes minä!), eli suklaahimo talttuu helpommin. Tämä on esim. päässyt pari kertaa ostoskassiin:


Kun taas tämä oli pettymys minttusuklaata rakastavalle (joka on tosin totutettu teolliseen minttumössöön..):



Lähikaupastamme saa Valrhonan suklaata, jonka valikoimia olen jo aika mukavasti testaillut. Mitä ainesluetteloon tulee, löytyy sekä paremmalta että huonommalta näyttävää. Tämä luomu suklaa näytti hyvältä paperilla, mutta oli mulle aivan liian kitkerää tavaraa (miehelle näköjään ei kun puolet on kadonnut):


Muuten löytyy kyllä kaikenlaista herkullista heiltäkin! (Ja löytyy muuten Kämpistä kahvila myös jossa herkkujen lisäksi olen aina saanut erinomaista palvelua)

Välillä taas on pakko saada maitosuklaata, vaikka nykyään konvehtitiskillä tumma on kova sana. Eilen maistoin Stockmannin käsintehtyä maitosuklaata jonka ainesluettelo oli ok, ja hyvin upposi. Silti huomaan että makunystyräni edelleen on kovasti Fazer-kannalla tässä maitosuklaa-asiassa.

Ja tämä kansa rakastaa jäätelöä, minä mukaanlukien. Meillä ei ole pitkiin aikoihin ollut enää näitä peruslitroja, mies tuomitsi ne tehdaslitkuiksi ajat sitten, ja mä en ole hirveästi pistänyt hanttiin että hän mielummin roudaa kotiin muita sortteja. Ben & Jerry´s on tietenkin klassikko, Chocolate Fudge Brownie varsinkin, joka nytkin huuta mun nimeä pakastimen alimmasta laatikosta. Mieluiten syödään Mövenpickin jätskejä, Swiss Chocolate lempivarianttina näistä:


Maku on taivaallisen suklainen, ja jäätelö ei sisällä lisä- eikä säilöntäaineita.

Summa summarum, suklaata uppoaa uskolliseen tahtiin edelleen, enkä usko että se tosiasia on muuksi muuttumassa =D


7 kommenttia:

  1. Conscious on ihanaa, haluaisin tietää miten siitä saadaan niin pehmeää! Omat raakasuklaakokeilut ovat olleet onnistuneita, mutta sellaista rakennetta en ole onnistunut saamaan aikaan.

    Itse vietän täällä e-koodibileitä irtokarkkipussin kanssa. Luotan siihen, että jonain päivänä tämä tapa jää pois...

    VastaaPoista
  2. Ai niin, piti vielä suositella tätä Plamilin minttusuklaata, ainakin itse tykkäsin: http://www.luontaisporssi.fi/shop/product_details.php?p=1013

    VastaaPoista
  3. Joo se Conscious-suklaan pehmeys on kyllä aivan taivaallista. Kiitos tosta minttuvinkistä, menee ehdottomasti kokeiluun, pakko löytää hyvä yksilö!
    Ja e-koodeja uponnut täälläkin, mieli on tehnyt, enkä ole väkisin pistänyt hanttiin..

    VastaaPoista
  4. Pakko kyllä vielä kommentoida tohon että tummaa ei jaksais muka syödä paljon kerralla - hah, meitsi upottaa kyllä koko levyn kerralla ihan kevyesti. Äsken meni levyn verran Pirkan 55 % Reilun kaupan luomusuklaata eikä tehnyt edes tiukkaa; yhden palan ehti mies pummata välistä. Mutta mun rajani menee jotakuinkin 70 prosentissa, sitä tummemmat alkavat olla liian kitkeriä mulle.

    Maistoitko jo sitä Consciousin minttusuklaata? Se oli hyvää, mutta tähän mennessä testatuista lempparini on silti se jossa on mm. vaniljaa ja macaa.

    VastaaPoista
  5. Niin ja mä en ennen tykännyt tummasta suklaasta ollenkaan, opettelin syömään sitä ihan samalla tavalla kuin opettelin juomaan punaviiniä... Kun sen kerran oppii, addiktio on ikuinen.

    VastaaPoista
  6. Palaan vielä aiheeseen - se mun suosikkipatukkani Consciousilta on siis nimeltään Healthy Heart, ja nettisivujen perusteella se onkin niiden suosituin suklaa. En ihmettele. Nam.

    VastaaPoista
  7. Mä oon nyt upottanut levyllisen tota samaista Pirkkaa neljässä päivässä, joten mulla tää tummuus toimii. On tosin varmaan reilua mainita ettei se suinkaan ole ainut syömäni suklaa näiden päivien aikana =D Täytyy joskus maistaa tota "sun" suklaata, mä oon vaan kokeillut ja heti jäänyt koukkuun siihen versioon missä on appelsiiniöljyä (??)..

    VastaaPoista